VW in crisis: fabriekssluitingen en ontslagen dreigen

Gebruikersavatar
Abraham54
Beheerder
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 jun 2024, 11:56

VW in crisis: fabriekssluitingen en ontslagen dreigen

Bericht door Abraham54 »

VW in crisis: fabriekssluitingen en ontslagen dreigen
Het traditionele bedrijf Volkswagen verkeert in een crisis. Er worden nog meer bezuinigingsmaatregelen doorgevoerd dan verwacht, waaronder ontslagen.



Afbeelding
Afbeelding: josefkubes/Shutterstock.com



Volkswagen kondigde al in 2023 aan dat het een grootschalig kostenbesparingsprogramma zou introduceren.
Dit alleen lijkt echter niet genoeg te zijn, want het bedrijf kondigde onlangs aan dat het deze maatregelen zou uitbreiden om zichzelf uit de crisis te helpen.


De werknemers van VW kunnen fabriekssluitingen en zelfs ontslagen verwachten. Hoewel het bedrijf had besloten om banen te behouden tot 2029, is dit nu geannuleerd. Dit betekent dat er waarschijnlijk weer ontslagen zullen vallen.


Golf van ontslagen dreigt, ondernemingsraad biedt weerstand


De Raad van Bestuur van Volkswagen heeft het momenteel alleen over een “uitgebreide herstructurering”. Ontslagen worden echter niet uitgesloten als een snelle remedie, ook al zijn ze nog niet aangekondigd.


Tot nu toe was het schrappen van banen alleen gepland via gedeeltelijke pensionering en ontslagvergoedingen. Volgens het bedrijf zal dit echter niet genoeg zijn, omdat er blijkbaar een tekort is van nog eens vier miljard euro, dat moet worden terugverdiend door
kostenbesparende maatregelen.


Hoofd van de ondernemingsraad Daniela Cavallo kondigde “massaal verzet” aan tegen de plannen om werknemers te beschermen tegen een golf van ontslagen.


Duitse auto-industrie niet concurrerend genoeg?


Volgens CDU-leider Friedrich Merz moeten de hardere bezuinigingsplannen van Volkswagen worden gezien als een “wake-up call voor het economisch beleid van de Duitse regering”. Duitsland is gewoon niet meer concurrerend genoeg.
De eenzijdige focus op elektromobiliteit was ook een vergissing.


Naast beslissingen op bedrijfsniveau zouden vooral de politieke randvoorwaarden voor de industrie verantwoordelijk zijn voor de crisis.
Het “reorganisatiegeval” van Volkswagen staat dus niet op zichzelf.




Publicatie van PC WELT
Auteur: Laura Pippig
Plaats reactie